Вы используете устаревший браузер, который не поддерживает такие современные технологии как HTML5 и CSS3, используемые на этом сайте.
Просьба воспользоваться современным браузером Chrome, Opera, Firefox

Труды Крыловского государственного научного центра. Выпуск 78 (362), 2013 г.

03.12.2013


СОДЕРЖАНИЕ

ТЕОРИЯ КОРАБЛЯ И СТРОИТЕЛЬНАЯ МЕХАНИКА

Лобачев М.П.
Исследование особенностей течения вязкой жидкости в кормовой оконечности судов с полными обводами

Аннотация (показать)

На основе экспериментальных исследований и расчетов, выполненных на современной вычислительной технике, при прямом расчете крупномасштабной турбулентности в областях значительного вихреобразования, рассмотрены особенности течения вязкой жидкости в кормовой оконечности судов с полными обводами, для которых характерны аномальные изолинии продольной скорости в диске гребного винта. Показано, что в течении жидкости в кормовой области наблюдается обратный каскад передачи энергии от вихрей малого масштаба к более крупным вихрям с образованием мезомасштабных вихрей, т. е. вихрей промежуточного масштаба между собственно турбулентными вихрями и вихревыми структурами осредненного течения. Именно этот механизм ответственен за формирование аномального номинального поля скоростей. Показано, что под воздействием гребного винта структура крупномасштабной турбулентности в области перед винтом существенно изменяется.
Ключевые слова: термоанемометрические измерения, численная гидродинамика, модель турбулентности, мезомасштабная турбулентность.
M. Lobachev.
Study of flow specifics near sterns of ships with ample hull lines.

Summaries (show)

The paper discusses specifics of the flow near the stern of a ship with ample hull lines characterized by abnormal isolines of longitudinal speed in the propeller disk. The study was performed on state-of-the-art computers and included direct calculation of large-scale turbulence in the areas of significant vortices based on experimental studies and calculations. It has been shown that the stern area has an inverse energy transfer cascade (from small vortices to larger ones) accompanied by generation of medium-sized vortices (i.e., the vortices of the size intermediate between a classic turbulent vortex and a vortex structure with averaged flow). This mechanism plays a key role in formation of abnormal nominal velocity field. It has been shown that propeller significantly affects the structure of large-scale turbulence in front of it.
Key words: hot-wire anemometry, numerical hydrodynamics, turbulence model, medium-scale turbulence.

Панов Д.О., Смирнов Е.М., Таранов А.Е., Лобачев М.П.
Моделирование ламинарно-турбулентного перехода в задаче численного определения кривых действия гребного винта

Аннотация (показать)

Рассматривается влияние учета ламинарно-турбу-лентного перехода на точность предсказания гидродина-мических характеристик гребных винтов на примере решения задачи об обтекании гребного винта потоком вязкой жидкости с применением двух пакетов вычисли-тельной гидродинамики. В работе используется k-ω SST-модель турбулентности в сочетании с γ-Reθ моделью ламинарно-турбулентного перехода Ментера — Лэнгтри.
Ключевые слова: ламинарно-турбулентный переход, модель Ментера – Лэнгтри, обтекание гребного винта.
D. Panov, E. Smirnov, A. Taranov, M. Lobachev.
Simulation of laminar-turbulent approach in numerical determination of propeller performance curves.

Summaries (show)

The paper investigates how much consideration of laminar-turbulent transition affects the accuracy of predicted hydrodynamic parameters of propellers. Case study of this investigation is the problem of the viscous flow around the propeller solved using two packages of hydrodynamic analysis. The study uses k-ω SST model of turbulence in combination with γ-Reθmodel of Menter-Langtry laminar-turbulent transition.
Key words: laminar-turbulent approach, Menter-Langtry model, flow around propeller.

Егоров С.В., Корнилов Д.В.
Применение метода отсоединенных вихрей для расчета течения в зазоре между крылом и твердой стенкой. Осредненные характеристики потока

Аннотация (показать)

Приводятся результаты численного и экспериментального определения поля скорости в зазоре между лопаткой рабочего колеса и насадкой. Измерение средних полей скорости выполнено пятиточечным зондом. Численное моделирование проведено с помощью метода отсоединенных вихрей (DES).
Ключевые слова: течение в зазоре, метод отсоединенных вихрей, аэродинамическая труба.
S. Egorov, D. Kornilov.
Applying separated vortex method for calculation of current in the gap between the wing and the solid wall. Averaged flow parameters.

Summaries (show)

The paper provides numerical and experimental data for velocity field in the gap between the impeller blade and the nozzle. Average velocity fields were measured by a five-point gauge. Numerical simulation was performed using separated vortex method (DES).
Key words: current in the gap, separated vortex method, wind tunnel.

Кузнецова А.В., Сайфуллин Т.И.
Расчет гидродинамических нагрузок на профиль в составе решетки

Аннотация (показать)

Представлены результаты расчетных и экспериментальных исследований круговых продувок решетки крыльев. Экспериментальные исследования проводились в аэродинамической трубе Крыловского государственного научного центра. Решетка из пяти крыльев постоянного сечения устанавливалась в рабочем участке трубы под различными углами натекания потока, измерения сил проводились на центральном крыле. При сопоставлении результатов эксперимента с расчетами по RANS-методу получено их хорошее согласование. Результаты будут использованы для уточнения метода расчета гребного винта на непроектных режимах его работы.
Ключевые слова: гребной винт, непроектные режимы работы, решетка крыльев, эксперимент, RANS-метод.
A. Kuznetsova, T. Saifullin.
Calculation of hydrodynamic load on the profile of the row blade.

Summaries (show)

The paper presents analytical and experimental research data for omnidirectional wind tests of a blade row. Experimental studies were performed in the KSRC wind tunnel. The row consisting of five blades with the same section was installed in the test section of the tunnel at various wind incidence angles. Forces were measured on the central blade. Comparison of RANS calculation data versus experimental results has shown a good correlation. The results will be used to update calculation methods for non-standard conditions of propeller operation.
Key words: propeller, non-standard operation conditions, blade row, experiment, RANS method.

Храбрый А.И., Зайцев Д.К., Смирнов Е.М.
Численное моделирование течений со свободной поверхностью на основе метода VOF

Аннотация (показать)

Представлены оригинальные подходы к формулировке отдельных составляющих метода VOF для расчета течений жидкости со свободной поверхностью и опыт его реализации в трехмерном гидродинамическом коде внутреннего пользования. Разработанная методика протестирована на ряде модельных задач и верифицирована путем сравнения с экспериментальными и расчетными данными других авторов для тестовой конфигурации, моделирующей обрушение дамбы с последующим натеканием потока на трапециевидное препятствие.
Ключевые слова: численное моделирование, свободная поверхность, метод VOF, обрушение дамбы, обтекание препятствия.
A. Hrabry, D. Zaitsev, E. Smirnov.
Numerical simulation of currents with free surface based on VOF method.

Summaries (show)

The paper presents original approaches to formulation of separate VOF method components for calculation of flows with free surface and experience of its implementation in three-dimensional hydrodynamic code for in-house use. The procedure developed has been tested on a number of simulation problems and verified by comparison against analytical and experimental data obtained by other authors for the test configuration simulating collapse of a dam with subsequent penetration of the inflow onto the trapezoid obstacle.
Key words: numerical simulation, free surface, VOF method, dam collapse, flow around the obstacle.

Багаев Д.В., Таранов А.Е.
Численное моделирование работы водометного движителя на начальном этапе движения

Аннотация (показать)

Представлены результаты численного моделирования работы водометного движителя с коротким водоводом за корпусом морского скоростного грузопассажирского судна. Особенностью данной работы является пересечение движителем свободной поверхности при отсутствии скорости хода или при малых ее значениях.
Ключевые слова: математическая модель, численные методы, водометный движитель, границы раздела сред.
D. Bagaev, A. Taranov.
Numerical simulation of water-jet operation at the initial stage of movement.

Summaries (show)

The paper presents numerical simulation result for operation of a water-jet with short water duct behind the hull of a fast sea-going cargo-passenger vessel. Specific feature of this work is that the propulsor crosses the free surface at zero or low speed.
Key words: mathematical model, numerical methods, water-jet, boundary between media.

Сайфуллин Т.И.
Численное моделирование аэродинамики экраноплана с учетом волнения

Аннотация (показать)

Представлено моделирование полета экраноплана над волновой экранирующей поверхностью численными методами. Определены отклонения от средних значений составляющих аэродинамической силы, действующей на экраноплан, и момента тангажа при вариации режимов полета и различном волнении.
Ключевые слова: экраноплан, численное моделирование, свободная поверхность, регулярное волнение, аэродинамическая сила, период и амплитуда отклонения силы.
T. Saifullin.
Numerical simulation of ground effect vehicle (GEV) aerodynamics with consideration of waves.

Summaries (show)

The paper presents numerical simulation of GEV flying above the water surface. It determines the deviations (from average values) of the aerodynamic forces acting on the GEV and pitching moment at various sea states.
Key words: GEV, numerical simulation, boundaries between media, periodical waves, aerodynamic forces, periods and amplitudes of force deviations.

А. Е. Таранов
Моделирование заливаемости и брызгообразования в носовой оконечности турельного судна

Аннотация (показать)

Работа посвящена численному моделированию брызгообразования в носовой части турельного судна. Приводятся результаты вычисления площадей смоченной поверхности судна для различных объемных долей воды, контактирующих с корпусом судна для различных ветроволновых нагрузок и курсовых углов.
Ключевые слова: брызгообразование, границы раздела сред, математическая модель, численные методы.
A. Taranov.
Simulation of deck-wetness and splashing in the fore part of a turret vessel.

Summaries (show)

The paper investigates numerical simulation of splashing in the bow part of a turret vessel. It provides deck-wetness area calculation results for various volume concentrations of water contacting with hull at various wind & wave loads and heading angles.
Key words: splashing, boundaries between media, mathematical model, numerical methods.

А. А. Рудниченко
Численное определение гидродинамических характеристик скоростных судов

Аннотация (показать)

Приводятся результаты численного моделирования динамики скоростных судов, пересекающих свободную поверхность, и сравнение с экспериментальными данными. Моделирование выполнено с использованием k-ω-модели турбулентности, осредненных по Рейнольдсу уравнений Навье — Стокса и метода Volume of Fluid (VOF) для нахождения возмущенной свободной поверхности.
Ключевые слова: глиссер, моделирование свободной поверхности, поведение на волнении.
A. Rudnichenko.
Analytical hydrodynamic calculations for fast vessels.

Summaries (show)

The paper provides numerical simulation results for dynamics of fast ships crossing the free surface and compares these data against experimental results. The simulation was performed using k-ω turbulence model and Navier Stokes equations averaged with respect to Reynolds.
Key words: glider, free surface simulation, wave behaviour.

Андреев А.В., Багаев Д.В.
Расчет полного сопротивления модели танкера-газовоза

Аннотация (показать)

Приводятся результаты расчета полного сопротивления корпуса газовоза для различных чисел Фруда и их сравнение с экспериментом. Полное сопротивление газовоза с учетом свободной поверхности вычисляется непосредственно в CFD-пакете STAR-CCM+, а также находится как комбинация вязкостного сопротивления подводной части судна, рассчитанного методом конечного объема, и волнового сопротивления, рассчитанного панельным методом с помощью программного комплекса ShipWave.
Ключевые слова: численное моделирование, границы раздела сред, сопротивление судна.
A. Andreev, D. Bagaev.
Calculation of total resistance for a gas carrier model.

Summaries (show)

The article provides calculation results for total hull resistance of a gas carrier at various Froude numbers and compares these results versus experimental data. Total resistance of a gas carrier, with consideration of free surface, is calculated directly in STAR-CCM+ CFD package and can also be determined as a combination of viscous drag of underwater hull calculated using finite volume method, and wave resistance calculated by a panel method using Ship Wave software package.
Key words: numerical simulation, boundaries between media, ship resistance.

Чалов С.А.
Использование пакета инженерного анализа STAR-CCM+ для определения характеристик гребных винтов судов ледовых классов при нулевой поступи

Аннотация (показать)

Использование высокопроизводительной вычислительной техники позволяет выполнять расчетное определение гидродинамических характеристик различных объектов, в том числе и гребных винтов транспортных судов. Целью настоящей статьи является демонстрация возможностей пакета инженерного анализа STAR-CCM+ и обоснование его пригодности для определения гидродинамических и кавитационных характеристик гребных винтов судов ледовых классов при их работе на швартовом режиме.
Ключевые слова: численное моделирование, расчетные сетки, кавитация, RANS, DES.
S. Chalov.
Using STAR-CCM+ engineering analysis package to determine propeller properties for ice-going ships at zero advance ratio.

Summaries (show)

High-performance computers allow hydrodynamic calculations for various objects, including propellers of cargo carriers. The purpose of this paper is to demonstrate the capabilities of STAR-CCM+ engineering analysis package and justify its suitability for determination of hydrodynamic and cavitation parameters of ice-going ships under bollard-pull mode.
Key words: numerical simulation, calculation meshes, cavitation, RANS, DES.

Овчинников Н.А., Чалов С.А.
Использование пакета инженерного анализа STAR-CCM+ для определения характеристик схлопывания парового пузырька

Аннотация (показать)

Рассматривается вопрос об использовании пакета инженерного анализа STAR-CCM+ для определения гидродинамических характеристик схлопывающегося парового пузырька. Обоснован выбор моделей течения и определены параметры расчетных сеток. Характеристики течения рассчитаны для случаев наличия и отсутствия стенки вблизи пузырька, представлено сравнение с соответствующими экспериментальными данными. Рассмотрено влияние конденсации пара из пузырька в окружающую жидкость. Применительно к случаю наличия стенки расчеты выполнены для сферического и потерявшего сферичность пузырька. Выполнен приближенный расчет зависимости действующего на стенку давления от времени.
Ключевые слова: численное моделирование, кавитация, эрозия.
N. Ovchinnikov, S. Chalov.
Using STAR-CCM+ for calculating the vapour bubble collapse.

Summaries (show)

The paper investigates the use of STAR-CCM+ engineering analysis package for determination of hydrodynamic parameters for a collapsing vapour bubble. It justifies selection of models for current and determines parameters for calculation meshes. The properties of current are calculated for the cases of wall and no-wall near the bubble. The paper also compares calculation results versus corresponding test data and examines the effect of vapour condensation from the bubble into surrounding fluid. For the case with wall, calculations are performed for spherical and buckled bubble. The paper also provides an approximate calculation of time relationship for the pressure acting on the wall.
Key words: numerical simulation, cavitation, erosion.

Григоров М.Ю., Егорова Т.Б., Зайцев В.Н., Зеленский Б.М., В.В. Тюшкевич
Оценка влияния границ акватории на параметры ветра

Аннотация (показать)

Приводятся результаты расчета величины и направления ветра вблизи берегов, в проливах и узостях. Полученные результаты позволяют существенно повысить точность определения ветровых сил и моментов, действующих на суда и морские сооружения при их маневрировании вблизи границ акватории.
Ключевые слова: границы акватории, параметры ветра, расчетная скорость ветра.
M. Grigorov, T. Egorova, V. Zaitsev, B. Zelensky, V. Tyushkevich.
Assessing the effect of water area boundaries on wind parameters.

Summaries (show)

The paper provides calculation results for strength and direction of wind near shores and in the straits and narrow places. Obtained results allow much more accurate determination of wind forces and moments acting on ships and marine structures maneuvering near the boundaries of the water area.
Key words: water area boundaries, wind parameters, design wind speed.

Зеленский Б.М.
Метод решения статистических задач динамики для протяженной связи морской системы

Аннотация (показать)

Приведены основные результаты применения разработанного метода расчета корреляционно-дисперсионной матрицы для протяженной связи морской системы, получаемой на основе линейных задач динамики. Компьютерная программа, использующая данный метод для определения среднеквадратических отклонений и коэффициентов корреляции для всех динамических параметров, распределенных по длине протяженной связи, обеспечивает относительно быстрое определение статистических характеристик этих элементов морской системы. Такие характеристики необходимы для обоснованного выбора конструктивных параметров элементов, удовлетворяющих требованиям прочности и работоспособности.
Ключевые слова: протяженные связи, статистические параметры, метод решения.
B. Zelensky.
Solution method for statistic dynamic problems of a long line in marine system.

Summaries (show)

The paper provides main results of applying developed calculation method of correlation & dispersion matrix for a long line of marine system obtained using linear dynamic problems. The software applying this method for calculating RMS deviations and correlation coefficients for all dynamic parameters distributed along the line ensures rather fast determination of statistic parameters for these elements of marine system. Such parameters are required for justified selection of structural parameters for the elements meeting strength and operability criteria.
Key words: long lines, statistic parameters, solution method.

Вишневский Л.И.
О переменных давлениях на поверхности профиля при его колебаниях на зарезонансных частотах в условиях обтекания неравномерным потоком

Аннотация (показать)

Рассмотрено движение колеблющегося в зарезонансном режиме эллиптического цилиндра (ЭЦ) в неравномерном потенциальном потоке. Показано, что обеспечение зарезонансного режима колебания ЭЦ, движущегося в неравномерном потоке, приводит к уменьшению амплитуд давления по сравнению с теми же давлениями, возникающими при аналогичных условиях на неколеблющемся ЭЦ. Работа выполнена применительно к винту с подвижным креплением лопастей, работающему в неравномерном потоке.
Ключевые слова: переменные давления, неравномерный поток, колеблющийся профиль.
L. Vishnevsky.
On variable pressures on the surface of the profile undergoing superresonant oscillations in the non-uniform flow.

Summaries (show)

The paper investigates the behavior of an elliptic cylinder undergoing superresonant oscillations in non-uniform potential flow. It is shown that superresonant oscillations of such cylinder moving in the non-uniform flow reduce pressure amplitudes, as compared to the same pressures arising in analogous conditions on the non-oscillating elliptic cylinder. The study was performed for a controlled-pitch propeller in the non-uniform flow.
Key words: variable pressures, non-uniform flow, oscillating profile.

Каневский Г.И., Соколов А.Л.
Разработка методики для расчета элементов статики судов с туннелями водоводов

Аннотация (показать)

Представлена методика расчета элементов статики водоизмещающих судов с туннелями водоводов. Ватерлиния пересекает водоводы, превращая подводную часть корпуса в двусвязную область. Система обладает симметрией относительно диаметральной плоскости основного корпуса. Задача расчета элементов статики решается в два этапа. На первом этапе рассчитываются элементы статики основного корпуса; на втором — элементы туннеля и системы в целом.
Ключевые слова: туннели водоводов, элементы статики, расчет.
G.I. Kanevsky, A.L. Sokolov.
Computation method for hydrostatic curves of surface ships with tunnels.

Summaries (show)

Computation of hydrostatic curves of surface ship hulls is classical problem of ship theory. Bulkiness of computations implies of computers. Existing software packages «Project-1» and «Foran V 60» enables computation for ships with tunnels for pump jets, however their realization know nothing about pump jet. Due to all this it is required to develop an algorithm and program for computation of hydrostatic curves of surface ships with tunnels of pump jets. This paper presents a method enabling computation of hydrostatic curves of surface displacement ships with tunnels of pump jets. It is assumed that ship with tunnels has symmetry over center plan. It is assumed that waterline divided itch tunnel into two parts: underwater part and overwater part. Task solution assumes bulbous shape in bow area and transom in the stern. This paper approximates hull sections through strait line segments. The stem-port and stern-post turn into zigzag lines. The assumed simplification contributes to easier solving of task of ship geometry computation and decrease in length of strait line segments enables obtaining an answer of required accuracy. Basic plane geometry relations are used for solution of the problem. The task of hydrostatic curves computation is solved in two stages. At first stage hydrostatic curves of ship without tunnels are computed. At second stage hydrostatic curves of tunnel and system as a whole are computed.
The results of completed work let us make the following conclusions:
• The method enabling computation of hydrostatic curves of surface displacement ship withtunnels of pump jet has been developed.
• The method is design for situation when waterline divide tunnels unto two parts; one withwater and other with air at zero speed.
• First computation stage presumes estimation of hydrostatic curves of hull without tunnels,second — hydrostatic curves of tunnel and the system as a whole.
Key words: tunnels, static elements, computation.

Ярцев Б.А., Звиздун А.М.
Приближенный метод прогнозирования диссипативных характеристик симметричных ортотропных пластин

Аннотация (показать)

На основе соотношений механики композитов, теорий пластин Рейсснера — Миндлина и Кирхгоффа, а также принципа упруго-вязкоупругого соответствия в линейной теории вязкоупругости получены простые зависимости, позволяющие определять значения коэффициентов механических потерь при колебаниях тонких симметричных ортотропных пластин из полимерных композиционных материалов. Показана возможность вычисления диссипативных характеристик симметричных ортотропных пластинчатых слоистых композитных конструкций путем использования коммерческих пакетов программ, численно реализующих метод конечных элементов (ANSYS, NASTRAN и пр.).
Ключевые слова: материалы полимерные композиционные, ортотропия, пластина, колебания, собственная частота, коэффициент механических потерь.
A. Zvizdun, B. Yartsev.
Approximate prediction method for dissipative parameters of symmetric orthotropic plates.

Summaries (show)

Based on the relationship of composite mechanics, Reissner-Mindlin and Kirchhoff plate theories, as well as on elastic-viscoelastic correlation principle in the linear elastoviscosity theory, simple relationships were obtained that allow determination of mechanic loss coefficients for oscillating thin orthotropic plates made of polymeric composites. It is shown that dissipative parameters of symmetric orthotropic multi-layer composite plates can be calculated using commercially available software packages using FEM method (ANSYS, NASTRAN, etc.).
Key words: polymeric composites, orthotropy, plate, oscillations, natural frequency, mechanical loss coefficient.

ДРУГИЕ ВОПРОСЫ МОРСКОЙ ТЕХНИКИ

Шарков Н.А., Ковтун Н.Л.
Имитационное моделирование процессов управления жизненным циклом продукции судостроения с использованием методов нейро-нечетких систем

Аннотация (показать)

Обсуждаются практические и научно-методические задачи создания автоматизированных систем управления жизненным циклом продукции морской индустрии, целью которых является снижение сроков постройки кораблей и судов, стоимости их производства и эксплуатации, модернизации и утилизации. Представлен логический анализ сложных иерархически организованных структур и производственных отношений, а также оптимизационный подход к процессам управления жизненным циклом на стадии производства и владения техникой с учетом идей нейроподобных систем и нечеткой логики.
Ключевые слова: нейро-нечеткие системы, нечеткая логика, автоматизированная система управления полным жизненным циклом, имитационное моделирование.
N. Sharkov, N. Kovtun.
Lifetime management simulation for shipbuilding production using the method of neuro-fuzzy systems.

Summaries (show)

The paper discusses practical, scientific and methodical issues of developing automated system for lifetime management of shipbuilding products in order to reduce construction time and overall costs of ships and vessels, including construction, operation, upgrade and scrapping. It provides logical analysis of complicated structures and industrial relationships with hierarchic structure, as well as optimization approach to lifetime management at the stage of construction and mastering the technology using the ideas of neuro-fuzzy systems and fuzzy logic.
Key words: neuro-fuzzy systems, fuzzy logic, automated system for full lifetime management, simulation.

Дутов А.В., Половинкин В.Н.
Перспективные направления повышения эффективности системы контроля качества продукции военного назначения

Аннотация (показать)

Рассмотрены перспективные направления повышения эффективности системы контроля качества продукции военного назначения. Предложены варианты взаимодействия аппарата военной приемки и различных мировых классификационных обществ.
Ключевые слова: военная приемка, продукция военного назначения, классификационные общества, Международная ассоциация классификационных обществ, Российский морской регистр судоходства.
A. Dutov, V. Polovinkin.
Prospective directions in improvement of the quality control system for military application products

Summaries (show)

Prospective directions in improvement of the quality control system for military application products are discussed. Suggestions are given on how the military acceptance authorities could be interfaced with various international classification societies.
Key words: Military acceptance authorities, military application products, classification societies, International Association of Classification Societies, Russian Maritime Register of Shipping.

Дутов А.В.
Структурирование перспективных научных задач ФГУП «Крыловский государственный научный центр»

Аннотация (показать)

Рассмотрены подходы к структурированию научных задач, приведены основные фундаментально-поисковые и прикладные научные задачи, отражены этапы организации научных исследований.
Ключевые слова: фундаментально-поисковые научные задачи, прикладные научные исследования целевого назначения, концептуальная модель.
A. Dutov.
Structuring of future-oriented research targets of Krylov State Research Centre

Summaries (show)

Approaches to research targets’ structuring are considered; the main fundamental open-end research and applied research targets are outlined; phases of research projects are identified.
Key words: Fundamental open-end research targets, applied research, concept model.

Дутов А.В.
Анализ государственной Программы вооружения и задачи научно-исследовательских учреждений по ее реализации

Аннотация (показать)

Рассмотрены подходы к формированию Программы вооружения, отражены тенденции и перспективные направления развития ВМФ РФ.
Ключевые слова: Программа вооружения, ВМФ, боевые надводные корабли, подводные лодки, морские силы общего назначения, морские стратегические ядерные силы.
A. Dutov.
Analysis of the State Arms Program and the tasks of research institutions in the context of the Program implementation

Summaries (show)

Approaches to shaping the Arms Program are considered; the trends and vectors of the Russian Navy development are identified.
Key words: Arms Program, Navy, surface combat ships, submarines, general-purpose naval forces, strategic nuclear naval forces.



Цена: 500 р.
По вопросам приобретения обращайтесь по тел. (812) 386-67-26, 8 (911) 9593279, Татьяна Андреевна Алимова, e-mail: t_alimova@ksrc.ru.

Возврат к списку

Далее: Дайджест зарубежной прессы (по материалам зарубежных источников). Выпуск 69